Facebook Fan

Tuesday, 21 October 2014

Teknik Pernafasan Ketika Senaman Regangan.



Senaman regangan boleh meningkatkan peredaran dan membantu melepaskan ketegangan dan tekanan fizikal. mental dan emosi. Untuk mendapatkan manfaat yang paling sempurna ketika regangan, anda perlu menarik nafas panjang dengan teratur.  


Ketika melakukan regangan, hendaklah mengambil nafas sedalam-dalamnya. Tarik nafas hendaklah melalui hidung dan biarkan perut anda mengembang. Apabila anda menghembus nafas, biarkan udara keluar melalui mulut anda. Jika anda tidak menarik nafas panjang ketika melakukan regangan, otot anda tidak mempunyai peluang untuk berehat. Sukar untuk otot berehat jika anda bernafas dengan cepat. 

Setiap kali anda menarik nafas, hendaklah melakukan dan menahan regangan otot. Dan setiap hembusan nafas, longgarkan regangan otot anda secara perlahan-lahan. Namun jika badan anda merasakan bahawa otot yang sedang meregang melebihi hadnya, saraf memberi isyarat kepada otot untuk menguncup untuk melindungi otot daripada kerosakan. 

Kalau anda perhatikan, apabila anda menarik nafas, otot di bahagian belakang (sebelah bawah) akan mengecut. Ini adalah kerana otot di perut dan punggung dibawah diafragma membantu anda dalam proses pernafasan. Apabila anda menghembus nafas, otot-otot yang sama bersantai, menjadikannya lebih mudah untuk meningkatkan regangan anda. 

Apabila anda bernafas dengan betul, jantung akan mengepam darah beroksigen ke otot anda. Selepas menyampaikan oksigen dan nutrien, darah anda menghilangkan asid laktik dan bahan buangan lain dari otot anda. Ini akan memberi kebaikan untuk proses pemulihan dan menghilang rasa sakit di bahagian otot yang terlibat.


No comments:

Post a Comment